Metody i opis wyceny firmy
Podstawowym aspektem każdego biznesu prowadzonego w sposób fachowy jest długofalowa strategia inwestycyjna a także strategia zarządzania kapitałem firmowym. Wielu przedsiębiorców regularnie wynajmuje aktuariuszy, którzy według przyszłościowych modeli i sposobów przygotowują dla nich odpowiednie analizy i raporty dotyczące firmy i branży. W tym celu powstaje chociażby ogólna wycena firmy, na podstawie której można określić dalsze działania zarządu.
A te mogą być różne i na prawdę bardzo często nawet długofalowe planowanie z powodu różnorakich wydarzeń może nagle ulec zmianie (sprawdź: wyceny przedsiębiorstw). Wydarzenia na polskich a także światowych rynkach na prawdę często zmieniają się jak w kalejdoskopie. Zmiany na rynku walutowym, wydarzenia związane z polską gospodarką, czy także wydarzenia polityczne mogą z dnia na dzień odmienić sytuację w danej branży (więcej: wycena przedsiębiorstwa). Dlatego też powinno się mieć przygotowane nie tylko i wyłącznie zasadniczy zamysł działania, ale też zamiar B, a dosłownie intencja C. Czy wycena przedsiębiorstwa może okazać się przydatna w takich przypadkach? Czy dzięki niej można w dłuższej perspektywie zarobić zdecydowanie większe pieniądze? Zdecydowanie tak, ponieważ może się okazać, że w danej branży nie ma już większych perspektyw. Z tego względu dobrym krokiem może okazać się sprzedaż firmy i zainwestowanie pieniędzy w inną gałąź biznesu. Jednak czy na taki krok będziemy mogli zdecydować się bez większego przygotowania? Może się wydawać, że nie. Szczególnie jeżeli już nawet nie będziemy wiedzieli jak powinna wyglądać wycena spółki, ażeby równomiernie rozdzielić aktywa pośród wszystkich współzałożycieli.
Zobacz także: wycena firmy.